پاسخ دادن به این سوال ( آیا ام دی اف سرطان زا است؟ ) مسلتزم آگاهی درباره شیوه ساخت ورق های ام دی اف است که در این مقاله به طور مفصل به ساخت ورق ام دی اف خام و در این مقاله به نحوه روکش کردن آن پرداخته ایم.

اما آیا به راستی، استفاده از ام دی اف میتواند در ابتلا به سرطان تاثیر گذار باشد ؟

فرمالدهید آزاد

فرمالدهید گازی بی رنگ با بوی تند و زننده بوده که ماده اصلی تشکیل دهنده رزین های مصرفی در  صنایع چوبی ، نگهدارنده های رنگ، چسب و… میباشد که در صنعت ام دی اف  و در ترکیب با اوره استفاده میگردد و تشکیل اوره فرمالدهید میدهد

این ماده در صورت کاربرد غیر اصولی  به دلیل جنب و جوش بالای مولکولی بسیار سریع در فضا متساعد می شود. سمی بودن و سرطان زا بودن این گاز سبب شده تا به ماده ای خطرناک در ایجاد تومور و سرطان تبدیل گردد.

نهاد بین‌المللی تحقیقات بر روی سرطان (IARC) ، فرمالدهید را از جمله موارد سرطان زا می‌داند.

دلیل سرطان زا بودن ام دی اف

کلاس انتشار فرمالدهید از ام دی اف

به میزان انتشار فرمالدئید آزاد از مواد تشکیل دهنده ام دی اف یا هر ماده ای که فرمالدئید در آن استفاده شده ، کلاس انتشار میگویند. کلاس های انتشار E0-E1-E2بوده که هر چه عدد مربوط به E کوچکتر باشد نشان از پایین بودن میزان انتشار فرمالدئید می باشد.

کلاس انتشار به دلیل رابطه مستقیم با سلامتی افراد پارامتری مهم در انتخاب ام دی اف می باشد که اکثر خریداران و مصرف کنندگان ایرانی از آن بی اطلاع هستند  و متاسفانه صرفا بدلیل قیمت پایین تر به سمت محصولات با ضریب انتشار بالا تر از حد مجاز سوق داده می شوند. کلاس انتشار E1 و E0 بی خطر ترین کلاس برای انسان و حیوانات محسوب می شوند.

میزان انتشار فرمالدئید از مصنوعات چوبی که در این محدوده قرار می گیرند کمتر از ۰٫۱ پی پی ام است.

ام دی اف سالم و بی خطر

یکی از دلایلی که موجب سمی بودن ام دی اف می شود، آزاد بودن یون های فرمالدئید در آن است. فرمالدئید آزاد در زمان تولید رزین های پایه فرمالین، از فرمالین آزاد می شود. در فرآیند ساخت این رزین بخش اعظمی از فرمالدئید آزاد جذب دیگر ترکیبات سازنده همچون اوره شده و به میزان کمتری در فضا متساعد میشود. در این پروسه اوره میتواند نقش رباینده فرمالدئید را بازی کند و فرمالدئید آزاد وارد واکنش نشده را به خود جذب نمایید بطوری که این موضوع سبب کاهش قابل ملاحظه فرمالدئید آزاد میگردد. فرمالدئید های آزاد می توانند در حقیقت مولکول هایی آزادی باشند که یا وارد واکنش پلیمریزاسیون تراکمی نشده اند و یا در حین فرآیند تشکیل شده اند . در هر حال وجود اوره در ترکیبات همانند یک جاذب یا رباینده فرمالدئید عمل نموده و نشر و انتشار آن را به حداقل می رساند.

در صورتیکه رزین اوره فرمالدهید به کاربرده شده در ورقهای ام دی اف در طول پروسه تولید، به اندازه کافی با اوره اشباع گردد ، میزان رها شدن فرمالدهید های آزاد بسیار ناچیز خواهد بود و انتشار آن به حداقل خواهد رسید

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم