نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه برای افزایش زیبایی و کارایی آشپزخانه

آشپزخانه را می توان قلب تپنده یک خانه در نظر گرفت!

دقیقاً مشابه با یک قلب، این قسمت ممکن است تنها بخش کوچکی از متراژ یک خانه را به خود اختصاص دهد، اما همین بخش کوچک چه از نوع کاربردی و چه از لحاظ زیبایی اهمیت بسیار بالایی را دارد!

در صورتی که چیدمان لوازم داخل آشپزخانه شما به اندازه کافی مناسب نباشد، علاوه بر دشواری ها و مشکلات کاربردی که ایجاد می کند، ممکن است از لحاظ ظاهری نیز نازیبا و دل گیر به نظر برسد.

در نتیجه اهمیت آشنایی با نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه بیشتر از چیزی است که بتوان تصور کرد!

نکاتی برای نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه

مهم نیست که آشپزخانه شما تا چه اندازه ای کوچک و یا حتی بزرگ باشد! در صورتی که در این محیط، اصول چیدمان وسایل را مشخص نکنید، بدون شک به دردسرهای زیادی خواهید افتاد!

یکی از ساده ترین مشکلاتی که در این باره به وجود می آید، عدم کارایی کافی آشپزخانه و لوازم آن است. به طور معمول در یک آشپزخانه وسایل ریز و درشت بسیاری وجود دارد.

از ابزار کوچک آشپزی و انواع ادویه و مواد غذایی مختلف گرفته تا لوازم بزرگی مانند اجاق گاز، ماشین لباس شویی و غیره، همگی باید به بهترین نحو ممکن در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

اگر به دنبال نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه هستید، نکات زیر را فراموش نکنید:

یک بخش مسطح را برای کار در نظر بگیرید

همانند یک اتاق کار در دفتر اداری، در آشپزخانه ها نیز به یک میز کار احتیاج دارید!

البته مشخصاً میز کاری ادارات با فضای کاری آشپزخانه چه از لحاظ ظاهری و چه از جنبه کاربردی تفاوت های بسیاری دارد؛

اما آنچه که واقعاً در این مورد اهمیت دارد، وجود این فضا است. آشپزی در فضای آشپزخانه نیازمند لوازم و فضای کافی است.

همان قدر که لوازم آشپزی باعث ساده تر شدن این روند می شوند، داشتن یک فضای کافی برای استفاده از این وسایل نیز می تواند به شما کمک کند.

چیدمان وسایل آشپزخانه

چیدمان وسایل آشپزخانه

وسایل مرتبط را به هم نزدیک کنید

برخی از لوازم آشپزخانه به همدیگر ارتباط دارند. برای مثال ممکن است لوازم برقی مانند کتری برقی و همچنین سایر لوازم مربوط به صبحانه مانند ظرف چای خشک و یا شکر، جزو المان هایی باشند که هر روز با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورتی که لوازم مرتبط با یکدیگر را شناسایی کرده و در نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه به نزدیک بودن آنها به همدیگر توجه کنید، بدون شک کارایی بیشتری در محیط آشپزخانه نصیب شما خواهد شد.

مثلث طلایی آشپزخانه را بشناسید

آخرین نکته ای که در مورد نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه به آن خواهیم پرداخت، مثلث طلایی آشپزخانه و اهمیت بالای آن در چیدمان وسایل است.
در واقع سه عنصر اصلی و مهم شامل یخچال و فریزر، اجاق گاز و سینک آشپزخانه، ۳  راس مثلث طلایی در این محیط را تشکیل می دهند.
بهتر است یخچال و فریزر به قسمت ورودی آشپزخانه نزدیک بوده، اجاق گاز در قسمت های داخلی تر و محیط نزدیک به لوازم آشپزی و قرار گرفتن وسایل مرتبط با غذاخوری قرار داشته و سینک در بخش انتهایی آشپزخانه باشد.
مثلثی شکل بودن محل قرارگیری این سه عنصر به ما یادآوری می کند که بهتر است به هیچ وجه این سه بخش اصلی را پهلو به پهلوی همدیگر قرار ندهید!
البته لازم به ذکر است که در آشپزخانه های امروزی به دلیل مسائلی نظیر کوچک تر شدن فضای آشپزخانه، تعیین محل قبلی لوله کشی های گاز و فاضلاب و سایر موارد ساختاری دیگر، ممکن است این سه عنصر در ایده آل ترین محل مورد نظر شما قرار نگرفته باشند!
با این حال در صورتی که توانایی تعیین محل هر یک از این المان های مهم را دارید، حتماً به قرار گرفتن مثلثی شکل آنها در نقاط مختلف آشپزخانه توجه کنید.
مثلث طلایی آشپزخانه

مثلث طلایی آشپزخانه

نحوه صحیح چیدمان وسایل آشپزخانه: زیبایی، راحتی و گسترش فضا

همان طور که مشاهده کردید، توجه به نحوه چیدمان آشپزخانه می تواند در کنار زیباتر نشان دادن این فضا، به شما در استفاده حداکثری از فضای آشپزخانه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم