برخی از انواع ام دی اف ها عبارتند از :

 

              ۱- ام دی اف نازک

این تخته چوب ها به بخش های خیلی نازک ۸/۱۸ میلی متر تا ۵/۲ میلی متر و از ۵/۲ میلی متر تا ۶ میلی متر و ۴ میلی متر تا ۶ میلی متر تقسیم می شوند .

از  کاربردهای  عمومی این نوع محصول می توان به کف کشوها، پشت کابینت ها و رویه ی درها و … اشاره کرد. تمام فرآیند قابل انجام روی ام دی اف معمولی روی این نوع نیز اجرا می شود.

سایر کاربرد های  این محصول شامل دیوار کوب ها، پوشش های سقف، غرفه های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل سازی، رویه لاستیک زاپاس(یدک) پشت صندلی، تولید تخته های انحناءدار و … می باشد.

              ۲- ضخیم

ام دی اف های ضخیم طبق استاندارد به بخش های ۴۵-۳۰ میلی متر و ۶۰-۴۵ میلی متر تقسیم می شوند و برای ساخت سازه های معماری، ستون ها، پایه های میز، رویه کاری(کابینت)، کف نیمکت و مواردی که صفحات ضخیم و بزرگ با خواص ماشین کاری مسطح و با سطوح صاف نیاز است ، استفاده می شوند.

              ۳- با فرمالدئید کم

مقدار انتشار فرمالدئید از ام دی اف معمولی، بستگی به نوع چسب ومقدار آن دارد.
از این نوع محصول در مکان هایی که تهویه به خوبی انجام نمی شود ، مرطوب و گرم است و یا ساکنین آن احتیاجات و درخواست های خاص دارند مثل مدرسه ها، بیمارستان ها و… استفاده می شود. همچنین در موزه ها و محل های نمایش نیز از این نوع, جهت کاستن از خوردگی فلزات استفاده می کنند.

              ۴- مقاوم در برابر رطوبت

تولید این نوع محصول بیشتر برای مصارف در رطوبت نسبی محیط حداکثر ۸۰% با بهبود چسب اوره فرمالدئید معمولی مورد استفاده در تولید ام دی اف یا استفاده از یک چسب ضد رطوبت جایگزین امکان پذیر است. تمام خصوصیات مثبت چوب های معمولی در این نوع تخته ها به اضافه استحکام طولانی تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت موجود است.
از این نوع محصول معمولا در مبلمان حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کف پوشها، پنجره ها، پله ها و… استفاده می شود.

              ۵-مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها

بیشترین استفاده ی این نوع محصولات در تولید بعضی از کفپوش ها می باشد که دارای مواد ضد حشرات (حشره کش و قارچ کشی) است که باعث می شود بعضی آفات در امان باشد و دوام بیشتری داشته باشد.

              ۶- مقاوم در برابر آتش

برای تولید این محصول می توان چوب ها را با پوشش های ضد آتش پوشاند و یا با مواد و نمک های خاص ضد آتش تیمار کرد. ولی بهترین راه , اضافه کردن مواد ضد آتش در حین فرآیند تولید است. از این نوع محصول در پوشش دیوارها، پارتیشن ها، قفسه , فروشگاه ها و…..    استفاده می شود.

              ۷- با وزن مخصوص بالا

ام دی  اف های استاندارد معمولی با ضخامت ۱۹-۱۲ میلی متر هستند.دانسیته های بالاتر یعنی بالای ۸۰۰ نیز تولید و عرضه میشود.
در واقع با اضافه کردن فیبر، چسب و فشار در حین فرآیند تولید, اوراق سنگین تر تولید می شود ، افزایش دانسیته باعث افزایش قابلیت های ماشین کاری و سطح سازی (رنگ، روکش و…) می شود ، همینطورخصوصیات مکانیکی و فیزیکی  MDF نیز بهبود می یابد.
از موارد استفاده این نوع محصولات می توان به کف پوش ها، پله ها، قفسه های صنعتی، میز کار و… اشاره نمود.

              ۸- با وزن مخصوص پایین

ال دی اف ها با وزن مخصوص ۶۵۰-۵۵۰ کیلوگرم بر متر و یو ال دی اف با وزن مخصوص زیر  ۵۵۰ کیلوگرم بر متر ، جهت استفاده در مواردی که وزن کمتر مورد نیاز است و نیازی به استحکام بالا  ندارد یا در مواردی که خواص عایق صدا بودن مورد نیاز باشد تولید و عرضه می شود. از این ام دی اف ها در ساخت پروفیل های تزئینی معماری، ساخت غرفه های نمایشگاهی و در کل مواردی که جابجایی با دست نیاز است، استفاده می شود.

              ۹- با روکش های تزئینی

مهم تـرین و غیـر قـابـل تفکیک ترین مرحله ی آماده سازی ام دی اف جهت کاربرد نهایی، روسازی آن و خصـوصـا روکش کردن آن می باشد.
انواع روکش ها عبارتند از روکش های چوبی (گونه های مختلف)، کاغذی، ملامینه، PVC و ….

              ۱۰-قالب گیری شده

در این روش در مرحله ی پرس کردن به ام دی اف شکل خاصی داده می شود و تولید می شود که نمونه هایی از آن شامل رویه درهای طرح دار و حالت دار، در کابینت و کشو و پنجره و…. می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم